Marcel Duchamp
Nu descendant un escalier n°2 (1912)
Velkolepé spojení kubismu a futurismu z rukou autora ready - made Fontány (pisoáru) Marcela Duchampa. Promyšlené rozložení faset (diamanty se brousí do faset, aby co nejvíce vynikl jejich lesk a třpyt), které se překrývají, rozbití reality na jednotlivé obrázky a jejich spojení do jednoho, sekvence úhlů pohledu, vytvářející obraz - to je kubismus. Futuristický nádech pak dává Duchampovu Aktu dynamiku, pohyblivost a vlastní, jedinečný život. Tento obraz je schopný vyrazit vám dech, sebrat ho a už nikdy nevrátit. Ve své době vyvolal poprask a ostré spory a na Kubistickém salonu Společnosti nezávislých umělců, kde ho Duchamp poprvé vystavoval, mu dal právník Albert Gleizes dokonce na výběr: buď obraz dobrovolně stáhne nebo ho přejmenuje. Sami kubisté se k němu otočili zády.
Tohle je předvoj pro řetězec článků, týkajících se avantgardy, který chystám - zamilovala jsme se do Duchampova Aktu na první pohled. Kubismus a futurismus si ale ještě počkají; začneme totiž něčím "pozitivním", a to Edvardem Munchem. :) Konečně tak napíšu nějaké příspěvky, které se budou týkat názvu těchhle stránek. (To brzo, já vím.) Doufám, že se budou líbit!
RE: Akt sestupující ze schodů II | slanka | 13. 10. 2011 - 13:22 |