Rajsky

19. srpen 2011 | 13.52 |

tomatoJsem na rajčata maniak  a zbožňuju je ve všech podobách, nejspíš proto jsem si tak oblíbila středomořskou kuchyni, která jich (a jiné zeleniny) využívá opravdu hojně. Jedno, co mi taky strašně moc chutná a je to jeden z mála receptů, které umím nazpaměť (a podávám ho třeba s masovými kuličkami a těstovinami), je rajská omáčka, vymyšlená mojí mamkou. Je jednoduchá jak facka, osvěžující, nekalorická a bezlepková. (Mrk na Slánku. ) Dá se využít i jako základ na pizzu, uděláte-li ji dostatečně hustou.

Řekněme, že potřebujeme, aby se najedli 3 lidé, taková malá rodinka. Proto koupí:

  • 4 rajčata
  • 1 rajský protlak o 200 gramech
  • malou cibuli
  • olivový olej
  • a na středomořský šmrnc ještě utřou česnek a oškubou svou bazalku v květináči.

Nejdřív bude třeba rajčata nablanšírovat. Udělejte na nich křížový zářez a ponořte je na chvilku do vroucí vody. Pak je ochlaďte ve studené vodě nebo je nechte prostě vychladnout. Slupka se pak bude sloupávat jedna báseň. Pokud vám ale slupka nevadí, klidně tento krok vynechte.

V hrnci rozpalte olivový olej a osmahněte dozlatova najemno nakrájenou cibulku (jak taky jinak). (Mimochodem, pokud vám ta svině leze pořád stejně na nervy a přes x vaření jste si ještě nezvykli na její štípání, pomůže vám, když ji budete krájet pod puštěnou digestoří. Odsaje její výpary a ušetří vás zbytečných slz.) Pokud chcete omáčku postředomořštit, osmahněte spolu s cibulí i česnek.

Nasypte do hrnce na kostičky nakrájená rajčata. Platí čím menší, tím lepší. Chvíli nechte vařit, aby rajčata získala náběh na kaši.

Potom do nich zamíchejte protlak a vařte dál. Ochutnejte a dle vkusu oslaďte nebo osolte, každému, co jeho jest.

Potřebujete-li, aby byla omáčka hustá, obvykle stačí enchat vyvařit se většinu vody z rajčat. Pokud ji chcete naopak řidší, můžete ji zředit zeleninovým vývarem.

Pro středomořskofily: Jakmile vypnete sporák, zamíchejte do omáčky ještě pár lístků bazalky.

Osobně preferuju, když v omáčce ještě zůstanou kousky rajčat, ale kdo ji chce hladkou, ať si přecedí. Doufám, že těm odvážným, kteří se do tohohle amatérského receptu pustí, bude chutnat. A pamatujte si, děti, rajčata obsahují spoustu fajn látek, jako třeba vitamin C, vitamin B, chrom, draslík, vlákninu, antioxidanty, lykopen a nemají žádný tuk. Co se týče lykopenu, je to nenasycený karotenoid, který může právě za červenou barvu rajčat. Nejčervenější je slupka, logicky je ho v ní tedy nejvíce. Je to také antioxidant, chránící buňky před působením volných radikálů (poskytuje přirozenou UV ochranu pokožky) a snižující riziko onemocnění rakovinou prostaty, děložního čípku, infarktem myokardu a tak dále. Lykopen se uvolňuje více při tepelné úpravě rajčat a lidským organismem je tím pádem snáze absorbován. Protože je lykopen rozpustný v tucích, zvyšuje se rychlost jeho vstřebávání vařením rajčat s olejem, nebo konzumací s jinými potravinami obsahujícími olej.

Takže rajčata se rozhodně vyplatí jíst. biggrin

Zpět na hlavní stranu blogu

Komentáře

RE: Rajsky selma 19. 08. 2011 - 14:01
RE(2x): Rajsky slanka 19. 08. 2011 - 18:10